![]() | No promises, it's 4real! | ICT als een vanzelfsprekendheid... | ![]() |
|
CRM is een engelstalige afkorting en staat voor Customer Relationship Management. In goed Nederlands spreken we gelukkig van Relatiebeheer in plaats van Klantbeheer. En dat is ook wat 4realCRM is: een relatiebeheersysteem.
Relatiebeheer
Eén onderdeel van relatiebeheer is een goed beheer van de contacten met (potentiële) klanten (customers), maar relatiebeheer gaat verder en gaat daarmee ook over het beheer van leveranciers en partners. Het gaat over het beheer van het totale relationele netwerk rondom een organisatie.
Het beheer gaat om een breed scala aan zaken. 4realCRM heeft tot doel dat brede scala ook te ondersteunen, maar dat dan wel in een eenvoudige opzet beschikbaar te stellen. Het gaat daarbij onder meer om:
Impact op uw organisatie
Eenvoudig is het niet: goed relatiebeheer. Het vergt nogal wat van uw organisatie om daar op ingesteld te zijn. Het gaat om het vrij delen van informatie tussen medewerkers door de hele organsiatie heen. Het gaat om de discipline om contactgegevens van relaties up-to-date te houden. Tenslotte geldt ook hier: garbage in, is garbage out! Het gaat om de discipline om gevoerde contactmomenten en de planning van contacten te administreren in het systeem. Ja, ook dat ene telefoontje tussendoor om te vertellen dat de bestelling is verzonden. En dat is voor veel organisaties niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.
Het vergt een andere denkwijze, om gerichte activiteiten rondom relaties uit te voeren, vooral naar uw (potentiële) klanten toe. En het vraagt om een open organisatie, waarin medewerkers en afdelingen samenwerken.
Integratie met andere systemen
Een losstaand relatiebeheersysteem is over het algemeen gekoppeld aan andere systemen, meestal een financieel-administratief pakket. Deze koppeling is vaak zo opgezet dat geen van beide systemen echt leidend is, waardoor er vaak dubbelwerk verricht moet worden in het onderhouden van relatiegegevens en veel mogelijkheden onbenut blijven.
Vaak gaan er hierdoor dingen fout in de contacten naar relaties toe, omdat men niet beschikt over één systeem dat een totaalbeeld van de relatie kan geven. De ene afdeling heeft alleen de beschikking over het financieel-administratieve programma, de andere alleen over het relatiebeheersysteem, beide met verschillende informatie en verschillende mogelijkheden.
Een relatiebeheersysteem dat onderdeel is van een ander programma, zoals bijvoorbeeld een financieel-administratief programma biedt in ieder geval het voordeel van een centrale vastlegging van relatiegegevens, maar kent vaak weer beperkingen in de mogelijkheden die u heeft voor vergaand relatiebeheer. Bovendien kan het moeilijk op de specifieke situatie van een organisatie afgestemd worden, omdat het relatiebeheer zelf al een module is en dus geen uitbreidingsmodules daarnaast kent.
Is relatiebeheer dan wel iets voor mij?
Natuurlijk geldt ook hier dat alles afhankelijk is van de omgeving waarin uw organisatie opereert. Niet iedere organisatie heeft een vergaand, complex en uitgebreid systeem nodig met complete verkoopondersteuning en marketing mogelijkheden.
Voor veel organisaties is het al voldoende als men kan beschikken over een geavanceerde kaartenbak. En ook dat kan een reden zijn om 4realCRM in te zetten. Het basisprogramma biedt in een eenvoudige omgeving een zeer geavanceerde kaartenbak. Zo kan uw organisatie efficiënter werken, zonder de hele bedrijfscultuur aan te hoeven passen. Tevens kan uw organistie wennen aan relatiebeheer en in de loop van de tijd doorgroeien naar uitgebreidere mogelijkheden.
Waarom 4realCRM
4realCRM heeft een duidelijke visie: het relatiebeheersysteem is de basis voor alle relatiegegevens, andere systemen zijn volgend en kunnen hun relatiegegevens uit 4realCRM halen. Zo wordt dubbelwerk voorkomen en is er altijd een duidelijk centraal punt voor het onderhouden van relatiegegevens.
Bovendien is 4realCRM modulair opgezet. Er zijn naast het basisprogramma zowel diverse modules die steeds meer Relatiebeheer mogelijkheden toevoegen als modules die branchespecifiek zijn. Het maakt 4realCRM daarmee universeel inzetbaar: een standaardpakket, op maat samengesteld!
In de visie van 4realCRM dient iedere medewerker die contacten heeft met relaties te beschikken over het programma. Zo creëert u de mogelijkheid om het dossier rondom uw relaties zo volledig mogelijk te houden.